Poznaj 7 typów klientów w relacji B2B

Nie z każdym zdołamy się zaprzyjaźnić, co nie znaczy, że nie możemy podjąć współpracy. W relacjach biznesowych często zapominamy, że powinny być one dobre (a przynajmniej poprawne), aby były skuteczne. To, czy tak będzie, zależy w dużym stopniu od nas samych i od tego, czy zrozumiemy, z jakim typem klienta mamy do czynienia. 

Klienci bywają różni – z jednymi rozmawia nam się bardzo miło, dobrze się dogadujemy, rozumiemy siebie nawzajem, ale… nigdy nie dochodzi do sprzedaży. Na pierwszy rzut oka wszystko jest w porządku, jednak rozmowa, choć bardzo miła, zwykle prowadzi donikąd. Inni klienci kontaktują się z nami tylko wtedy, gdy sami o tym zdecydują. Są rzeczowi, ale nie traktują nas jak partnera biznesowego, a raczej jak dostawcę. I chociaż nie nawiązują z nami przyjacielskiej relacji, to kiedy czegoś potrzebują, zawsze kontaktują się najpierw z naszą organizacją. Charakterystycznych typów klientów jest znacznie więcej i dobry handlowiec powinien umieć pracować z każdym z nich.

7 typów klientów w relacji B2B

Zastanów się, czy potrafisz określić typy klientów, z którymi pracowałeś/aś dotychczas. Są tacy, którzy skupiają się przede wszystkim na doskonaleniu, korzystając ze wszystkich możliwości, by osiągnąć cel. Dzięki temu chętniej podejmują rozmowy na tematy związane z udoskonalaniem ich firm. Są też klienci sceptyczni…względem wszystkiego. Najczęściej pełni obaw, nieskorzy do zmian. Oczekują rzetelnych informacji, ale każdą podważają, szukając negatywów. 
Z jakimi klientami pracuje Ci się łatwiej? Z kimś, kto kupuje od Ciebie niemalże wszystko, czy raczej z tymi, którzy znajdą w Twoim produkcie lub usłudze rozwiązanie problemów wewnątrz organizacji? 
Możesz nauczyć się współpracy z każdego rodzaju klientem, wtedy powyższe pytania przestaną mieć znaczenie. Znając typy odbiorców, zdecydowanie łatwiej jest nam prowadzić każdą biznesową rozmowę, ponieważ nic nas nie zaskoczy. 

Jakiego rodzaju klientem jesteś?

Zastanów się również, jakim klientem jesteś Ty. Jak prowadzisz rozmowy z przedstawicielami handlowymi. Posłuchaj, w jaki sposób zmieniają tok rozmowy, gdy próbują zrozumieć Twoje postawy i dowiedzieć się, czego w danej chwili najbardziej potrzebujesz. 
Jesteś bardziej przyjacielem, który chętnie rozmawia i znajduje czas, żeby się spotkać, czy od razu blokujesz rozmowę, wiedząc, że żaden nowy produkt czy usługa nie jest Ci potrzebna w danej chwili? Rozważając pewne aspekty od tej drugiej strony, łatwiej jest zrozumieć zachowanie klienta, a spostrzeżenia i wnioski wyciągnięte na podstawie własnego zachowania, można wprowadzić w życie, budując relacje korzystając z modelu biznesowego B2B. 

Każdy klient jest wyjątkowy, dlatego należy traktować go indywidualnie. Jeśli chcesz dowiedzieć się więcej o poszczególnych osobowościach i o tym, jak nawiązywać z nimi skuteczne relacje biznesowe – zapraszamy na nasze szkolenia!

Mierz siły na zamiary! Jaki wpływ ma właściciel na relacje między pracownikami?

Zachęcamy
do kontaktu