Jak zachować pewność siebie w kontaktach biznesowych?

Pewność siebie to jeden z najważniejszych czynników sukcesu w biznesie. Mając poczucie własnej wartości, mniej się stresujesz, pracujesz wydajniej, łatwiej zawierasz relacje z partnerami i pracownikami oraz zyskujesz ich szacunek. Wszystko brzmi pięknie, ale jak tę pewność siebie w sobie wzbudzić i pielęgnować?

Najprostsza z definicji pewności siebie mówi, że jest to wiara we własne siły i możliwości, zapewniająca nam bardzo cenne poczucie bezpieczeństwa. Ono z kolei sprawia, że jesteśmy w stanie dążyć do realizacji założonych celów pomimo towarzyszących nam lęków czy wątpliwości. Warto przy tym pamiętać, że pewność siebie nie oznacza braku obaw przed porażką, lecz zdolność do działania niezależnie od nich.

Pewność siebie zasadza się na czterech filarach:

  • wiedza, umiejętności i doświadczenie, które zdobyłeś;
  • kompetencje, jakie posiadasz;
  • wartości, jakimi kierujesz się w działaniu;
  • przekonania na swój własny temat.

Brak świadomości w obrębie któregoś z tych elementów może zaważyć na twoim poczuciu własnej wartości.

Pewność siebie w kontaktach bizenowych - gb-progress

Aby czuć się pewnym siebie, powinieneś dobrze znać swoje mocne i słabe strony, zdolności i kompetencje, walory oraz rzeczy, które sprawiają ci trudność.

Najłatwiej zyskujesz pewność siebie wtedy, gdy wiesz, że znasz się na tym, co masz zrobić lub o czym masz mówić. Dobre przygotowanie jest więc jednym z czynników sprzyjających budowaniu pewności siebie w biznesie.

Pewność siebie w kontaktach biznesowych

Aby wypracować pewność siebie w relacjach zawodowych, warto pamiętać, że nie funkcjonujesz w próżni – wszyscy ludzie, z którymi współpracujesz, mają mniejszy lub większy wpływ na przebieg twoich działań. Choćby z tego powodu twoje starania nie zawsze muszą zaowocować sukcesem. Ważne jednak, by mieć w sobie przekonanie, że zawsze sobie poradzisz – czy to na spotkaniu biznesowym, czy podczas realizacji danego projektu – nawet jeśli finalnie coś pójdzie nie po twojej myśli.

zachowaj pewność siebie w kontaktach biznesowych - GB-Progress.pl

Jeśli pracujesz nad pewnością siebie w kontaktach biznesowych, to:

  • pamiętaj, że nie jesteś ani lepszy, ani gorszy od innych – jesteś sobą i w pełni to zaakceptuj;
  • nie oczekuj pochwał ani opinii na swój temat;
  • nie wystawiaj się na ocenę innych osób, ale bądź otwarty na informację zwrotną na temat twoich działań;
  • miej świadomość swoich mocnych i słabych stron, a nic cię nie zaskoczy.

Trzymanie się tych kilku wskazówek pozwoli ci w relacjach biznesowych koncentrować się wyłącznie na merytorycznych aspektach twoich działań, w tym na zaspokajaniu potrzeb twojego klienta. Powodzenia!

Jeśli chcesz nauczyć się pewności siebie w biznesie,
skontaktuj się z nami. Pomożemy!


Pewny siebie menadżer zarządzający. Jak nim zostać? Pięć czynników zwiększających zaufanie klienta do firmy.

Zachęcamy
do kontaktu