3 elementy zachodzące w zmianie

Zawsze, kiedy rozwijamy się w jakieś dziedzinie życia zawodowego, pojawia się moment zwrotny. Może być wywołany czynnikami zewnętrznymi lub wewnętrznymi – ale kiedy się pojawia, dokładnie wiemy, że to ta chwila. Wtedy zawsze reagujemy w podobny sposób – tak działają nasze ludzkie mechanizmy.

3 elementy zachodzące w zmianie

Przypomnij sobie, co spowodowało, że jesteś w tym miejscu swojej zawodowej drogi. To decyzje, które podejmowałeś w ostatnich latach, doprowadziły Cię do tego miejsca. Czy były dobre czy złe, nie oceniaj, w danej chwili były jedyne słuszne. Jeśli pracujesz na stanowisku kierowniczym, jesteś świadomy, że zarządzanie to ciągła zmiana: z biegiem czasu zwiększają się wymagania wobec Ciebie, zespół rotuje, rynek ewoluuje. Zdarzają się też czynniki zewnętrzne, które doprowadzają do globalnego kryzysu. I zawsze na którymś etapie tej drogi nadchodzi moment zwrotny, a w nim zachodzą 3 elementy:

  1. Jeśli jesteś gotowy na tę zmianę, nie potrzebujesz nic.
  2. Jeśli jesteś świadomy, jakich kompetencji potrzebujesz, by rozwijać w tej zmianie, decydujesz się na szkolenie.
  3. Jeśli czujesz, że czegoś Ci brakuje – potrzebujesz coacha (wtedy układ nerwowy mówi Ci: „Nie wiem, co robić! Potrzebuję wsparcia!”).

Punkt pierwszy dotyczy najczęściej osób o silnych charakterze. Tych, które nie boją się niczego i stawiają czoło każdemu problemowi. Jeśli należysz do tej grupy, masz niebywałe szczęście. Najprawdopodobniej jesteś gotowy na wszystkie możliwości, akceptujesz rzeczywistość, zdajesz sobie sprawę, że na niektóre rzeczy nie masz wpływu (niespodziewane czynniki zewnętrzne), ale możesz się do nich dostosować. Wiesz, że kryzys to naturalny element biznesu i że zawsze jest jakieś wyjście z sytuacji. Szukasz rozwiązań, wiesz, że niemożliwe nie istnieje. 

Punkt drugi to świadomi swoich kompetencji liderzy. Osoby, które wiedzą, czego jeszcze im brakuje, by stać się najlepszym liderem. Są odważni i pewni siebie, ponieważ potrafią przyznać się przed sobą, że potrzebują rozwinąć się w danej dziedzinie, by poradzić sobie z nadchodzącą zmianą i zadbać o swój team. Dla takich osób są dedykowane szkolenia rozwijające kompetencje managerskie. 

Punkt trzeci to osoby, które jeszcze nie nazwały swoich zarządczych problemów. Podświadomie czują, że coś jest nie w porządku, ale nie potrafią sobie z tym poradzić. Najczęściej czują frustrację i po omacku szukają rozwiązań. A czasem nawet krótka rozmowa z coachem pozwala otworzyć oczy na oczywiste sprawy, które chwilę temu wydawały się nie do przejścia. 

Z każdej sytuacji jest jakieś wyjście. Jeśli widzisz, że coś się dzieje, nie czekaj na rozwój problemu, rozwiąż go u źródła. A jeśli nie wiesz, jak to zrobić, poproś o wsparcie osoby doświadczone w tym zakresie. Taka inwestycja zwraca się z nawiązką! 

Szklany sufit – Ewa Pewność siebie w biznesie

Zachęcamy
do kontaktu