Dlaczego tak trudno dogadać z pokoleniem Z?

Ty też uważasz, że pokolenie ma znaczenie? Coraz więcej prac naukowych, szkoleń, artykułów branżowych dotyczy komunikacji międzypokoleniowej. Powodem niewątpliwie jest widoczna na pierwszy rzut oka różnica w wychowaniu i możliwościach, jakie były dawniej, a jakie są dziś. Zupełnie inna rzeczywistość. Może się wydawać, że poprzez cyfryzację, ciągłe bycie online i niebezpośrednie rozmowy przy wykorzystaniu aplikacji internetowych typu Messenger, młodzi ludzie mają trudności z nawiązywaniem kontaktów. Przeczytaj poniższy artykuł i poznaj nasz punkt widzenia.

komunikacja międzypokoleniowa

Zarówno młodemu, jak i starszemu pokoleniu należy się szacunek. To podstawa do rozpoczęcia jakichkolwiek negocjacji biznesowych. Zrozumienie postaw już na początku rozmowy znacznie ułatwia komunikację i skraca dystans pomiędzy rozmówcami. Niezależnie od pokolenia i czy w dyskusji biorą udział osoby starsze, czy młodsze, są osoby, które bardzo dobrze czują się w bezpośrednich relacjach, pozostali wolą zupełnie inny rodzaj pracy – nie bez powodu mamy tak wiele możliwości na rynku pracy. 

Nieważne, do którego pokolenia należysz: X, Y czy Z. Podczas spotkania z drugim człowiekiem najpewniej oczekujesz, że będzie Cię aktywnie słuchał i uczestniczył w rozmowie, wyrażając swoje stanowisko w danej sprawie. Jak to zrobić, jeśli Ty jesteś z pokolenia Z, a czeka Cię rozmowa z osobą z pokolenia X lub odwrotnie? To bardzo proste. Bądź wyrozumiały. Odnoś się z należytym szacunkiem, bądź otwarty na różnice, które pozornie Was dzielą. Pozornie, ponieważ wszyscy jesteśmy do siebie bardzo podobni.

Pewnie znane Ci są poziomy wartości Gravesa. W zależności, na jakim etapie życia jesteśmy, na takich ważnych dla nas rzeczach się skupiamy, np.: poczucie bezpieczeństwa, osiąganie sukcesów zawodowych, rozwój osobisty lub wewnętrzna harmonia. Zrozumienie, że odbiorca może być na innym etapie rozwoju i w danej chwili kieruje się zupełnie odmiennymi wartościami, pozwala otworzyć się na dyskusję, niezależnie od przynależności pokoleniowej.

Jako handlowiec najprawdopodobniej sprzedajesz w sposób bezpośredni. Umawiasz się na spotkania z klientami, prowadzisz rozmowy telefoniczne. Zdarzają się sytuacje, w których czujesz się bezradny, ponieważ odbiorca kolejny raz odmówił dokończenia współpracy. Zastanawiałeś się kiedyś, dlaczego tak jest? 

Zadawanie sobie pytań „po co to robi?”, „na co chce zwrócić uwagę” i „co jest dla niego ważne?” jest właściwe podczas rozmów z klientami i zalecamy, aby to robić.

Miej otwarty umysł. Staraj się zawsze zrozumieć, dlaczego w danej chwili klient zachowuje się w określony sposób. Dzięki temu łatwiej zbijesz obiekcję i domkniesz sprzedaż. 

Chcesz doszkolić się w zakresie komunikacji z klientem i skutecznej sprzedaży? 

Zapraszamy do współpracy!

Chcesz zwiększyć skuteczność sprzedaży o 10-20-30%? Komunikuj się tak, by Cię zapamiętano.

Zachęcamy
do kontaktu